Back

Manuel León

Villanueva del Ariscal, Sevilla en 1977

Today the intention of my painting focuses on the reinterpretation of the scientific process by which botanical studies are approached. And this is done from an intention that is not only based on the taxonomic knowledge of leaves, flowers and fruits, but also addresses reflections such as beauty, individuality or the overflow of the photographic image, taking the opposite path to the classical and academic encyclopedic representations.

I am interested in the characteristics of each leaf, its growth and relationship with the environment, relying on infinite references to the history of painting, in order to achieve a novel and original contribution.

In the same way that the landscape painters of the 16th century had to find a narrative excuse, whether in the Old Testament or in classical mythology, my painting aims to disinhibit the scientific gaze.

I like to think that I am part of the narrative line that goes from the early landscapes of El Patinir, the clouds of Carlo Maratta, the scenes of Nicolas Poussin or the artificial landscape that Claude Monet had himself created for his series of Nymphs, but I am still learning.

EDUCACIÓN
SEVILLA

Diplomado en Bellas Artes, Universidad de Sevilla

EXPOSICIONES INDIVIDUALES
2022

Plegaría, Para que salgan las cuentas. CAC Málaga.

2020

Historia de un silencio, algo parecido pasa en el arte, Galería Javier López & Fer Francés, Madrid.

2018

Tócame con el ojo, he visto color, Fundación Rafael Botí, Córdoba

2017

La costilla de Santa Clara (III) WESTBUND art fair, Shaghái CHINA

La costilla de Santa Clara (II) Galería Javier López & Fer Frances, Málaga

La costilla de Santa (I) Clara ICAS Espacio Santa Clara, Sevilla.

 

2016

Cultura vegetativa, Galería Javier Marín. Málaga

EXPOSICIONES COLECTIVAS
2022

BB&P Galería Cerquone, Ciudad de Mexico.

De Vuelta. Espacio Laraña, Facultad de BBAA, Sevilla.

2021

La Exclusión, Niño de Elche. Centro Conde Duque. Madrid.

Gabinete Secreto, Galería Cesar Sastre, Sevilla.

Corazón, Fundación Valentín Madariaga, Sevilla

2020

Concepto y sentimiento, Espacio Cero,Huelva.

ARCO 2019, Galería Javier Lopez & Fer Francés, Madrid

2019

VIII Bienal Internacional de Arte de Beijing Drácula x Drácula. CAC Málaga.

A la manera de. Galería Rafael Ortiz . Sevilla.

Miradas sobre Sevilla, Fundación Valentin Madariaga Sevilla. Santiago Ydañez Puente Genave Granada.

Neighbours III Fundación Valentin Madariaga Sevilla.

La Costilla de Rocío, Matadero, Madrid.

A la manera de, Galería Rafael Ortiz, Sevilla.

ARCO 2019, Galería Javier Lopez & Fer Francés

 

2018

La Costilla de Rocío, CCCB, Barcelona.

Neighbours III, Cac Málaga, España

Drácula x Drácula. Fundación Valentin Madariaga Sevilla

ARCO 2018, Galería Javier Lopez & Fer Francés

2017

ARTBRUSSELS Galería Javier Lopez & Fer Frances , Bruselas. Bélgica.

Zona MACO – México Arte Contemporáneo, Galería Javier López, Ciudad de Mexico. Mexico

Maneras de comtemplar un mirlo. Fudación Provincial de Artes Plásticas Rafael Botí. Córdoba

Neighbours II, Cac Málaga, España

2015

De la pintura , el sur, MAD Antequera. Málaga. España

Dallas Art Fair, Galería Javier López. Dallas. EEUU

Zona MACO – México Arte Contemporáneo, Galería Javier López, Ciudad de Mexico. Mexico

Arco 2016 , Galería Javier López & Fer Frances Madrid España

Otras Tauromaquias, Calcografía Nacional. Madrid. España.

PREMIOS Y GALARDONES
2017

II Premio Bienal Artes Plástcas Fundación Provincial Rafael Botí Cordoba, España

2008

Primer premio UNIA de pintura

Obra seleccionada y adquirida en el Certamen Andaluz de Artes Plásticas

Accésit en el Premio Arte Joven, Consejería de Obras Públicas y Transportes,

Sevilla Arte y Creación Joven 2008, Instituto Andaluz de la Juventud

ONE OF US: Yann Leto conversation with Manuel Ocampo

        Yann Leto: ONE OF US Exhibition: 3th September – 16th October, 2022 Conversation with Manuel Ocampo   Manuel Ocampo: You mention Freaks in your statement. What a movie! Do you feel yourself or your work have an affinity with the grotesque?...

read more