Villanueva del Ariscal, Sevilla en 1977
Today the intention of my painting focuses on the reinterpretation of the scientific process by which botanical studies are approached. And this is done from an intention that is not only based on the taxonomic knowledge of leaves, flowers and fruits, but also addresses reflections such as beauty, individuality or the overflow of the photographic image, taking the opposite path to the classical and academic encyclopedic representations.
I am interested in the characteristics of each leaf, its growth and relationship with the environment, relying on infinite references to the history of painting, in order to achieve a novel and original contribution.
In the same way that the landscape painters of the 16th century had to find a narrative excuse, whether in the Old Testament or in classical mythology, my painting aims to disinhibit the scientific gaze.
I like to think that I am part of the narrative line that goes from the early landscapes of El Patinir, the clouds of Carlo Maratta, the scenes of Nicolas Poussin or the artificial landscape that Claude Monet had himself created for his series of Nymphs, but I am still learning.
EDUCACIÓN
SEVILLA |
Diplomado en Bellas Artes, Universidad de Sevilla |
EXPOSICIONES INDIVIDUALES
2022 |
Plegaría, Para que salgan las cuentas. CAC Málaga. |
2020 |
Historia de un silencio, algo parecido pasa en el arte, Galería Javier López & Fer Francés, Madrid.
|
2018 |
Tócame con el ojo, he visto color, Fundación Rafael Botí, Córdoba |
2017 |
La costilla de Santa Clara (III) WESTBUND art fair, Shaghái CHINA La costilla de Santa Clara (II) Galería Javier López & Fer Frances, Málaga La costilla de Santa (I) Clara ICAS Espacio Santa Clara, Sevilla.
|
2016 |
Cultura vegetativa, Galería Javier Marín. Málaga |
EXPOSICIONES COLECTIVAS
2022 |
BB&P Galería Cerquone, Ciudad de Mexico. De Vuelta. Espacio Laraña, Facultad de BBAA, Sevilla. |
2021 |
La Exclusión, Niño de Elche. Centro Conde Duque. Madrid. Gabinete Secreto, Galería Cesar Sastre, Sevilla. Corazón, Fundación Valentín Madariaga, Sevilla |
2020 |
Concepto y sentimiento, Espacio Cero,Huelva. ARCO 2019, Galería Javier Lopez & Fer Francés, Madrid |
2019 |
VIII Bienal Internacional de Arte de Beijing Drácula x Drácula. CAC Málaga. A la manera de. Galería Rafael Ortiz . Sevilla. Miradas sobre Sevilla, Fundación Valentin Madariaga Sevilla. Santiago Ydañez Puente Genave Granada. Neighbours III Fundación Valentin Madariaga Sevilla. La Costilla de Rocío, Matadero, Madrid. A la manera de, Galería Rafael Ortiz, Sevilla. ARCO 2019, Galería Javier Lopez & Fer Francés
|
2018 |
La Costilla de Rocío, CCCB, Barcelona. Neighbours III, Cac Málaga, España Drácula x Drácula. Fundación Valentin Madariaga Sevilla ARCO 2018, Galería Javier Lopez & Fer Francés |
2017 |
ARTBRUSSELS Galería Javier Lopez & Fer Frances , Bruselas. Bélgica. Zona MACO – México Arte Contemporáneo, Galería Javier López, Ciudad de Mexico. Mexico Maneras de comtemplar un mirlo. Fudación Provincial de Artes Plásticas Rafael Botí. Córdoba Neighbours II, Cac Málaga, España |
2015 |
De la pintura , el sur, MAD Antequera. Málaga. España Dallas Art Fair, Galería Javier López. Dallas. EEUU Zona MACO – México Arte Contemporáneo, Galería Javier López, Ciudad de Mexico. Mexico Arco 2016 , Galería Javier López & Fer Frances Madrid España Otras Tauromaquias, Calcografía Nacional. Madrid. España. |
PREMIOS Y GALARDONES
2017 |
II Premio Bienal Artes Plástcas Fundación Provincial Rafael Botí Cordoba, España |
2008 |
Primer premio UNIA de pintura Obra seleccionada y adquirida en el Certamen Andaluz de Artes Plásticas Accésit en el Premio Arte Joven, Consejería de Obras Públicas y Transportes, Sevilla Arte y Creación Joven 2008, Instituto Andaluz de la Juventud |
Ramón Muñoz: A SOGA Y TIZÓN
15 Apr, 2024
https://www.plataformadeartecontemporaneo.com/pac/a-soga-y-tizon-ramon-munoz-en-la-galeria-yusto-giner-marbella/
Fran Baena: “En los memes nada es tan banal como parece”
21 Feb, 2024
https://elemmental.com/2024/02/06/fran-baena-entrevista/